Publicerat den

Så överklagar du försäkringskassans beslut

Om du fått ett beslut från försäkringskassan som du inte är nöjd med har du rätt att överklaga. Det finns faktiskt flera saker du kan göra i olika skeden som kan påverka vilket beslut försäkringskassan tar. Alla gör misstag och det händer att försäkringskassan tar ett orättvist beslut. Då är det viktigt att du står på dig och vågar säga ifrån. Om du har tur kan det gå vägen och din ansökan kanske går igenom!

Begär omprövning eller överklaga försäkringskassan

Om du fått ett beslut från försäkringskassan som du vill överklaga kan du begära omprövning direkt hos försäkringskassan. Då prövas ditt ärende igen och försäkringskassan tar del av dina synpunkter angående beslutet. Du behöver ta fram eventuella underlag som kan hjälpa dig i ditt fall och skicka in en begäran om omprövning till försäkringskassan. Begäran måste skickas in inom två månader efter du fått hem ditt första beslut. Om du fått ett nytt beslut kan du Betydelsefull överklaga försäkringskassan igen, genom att överklaga omprövningsbeslutet. Då skriver du ett brev där du förklarar vad det gäller och vad du är missnöjd med. Motivera varför beslutet ska ändras och skriv alla dina uppgifter i brevet. Skicka brevet till omprövningsenheten, vars adress ska framgå på omprövningsbeslutet. Brevet skickas vidare till förvaltningsrätten som tar en titt på din överklagan.

Begär skadestånd från försäkringskassan

Om du av någon anledning tycker att försäkringskassan behandlat dig dåligt kan du skriftligt begära att få ett skadestånd genom försäkringskassan. Om du exempelvis har strulat mycket med att få ersättning och inte fått den hjälp du behövt kan du som sista åtgärd begära skadestånd. Notera att detta är en sista utväg och bör inte vara ett steg du behöver ta. Det finns dock som en möjlighet för att skydda privatpersoner från att råka illa ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *